هیئت عقیله عشق (س)

هیئت دانش آموختگان مدرسه ی فرزانگان1 تهران

هیئت عقیله عشق (س)

هیئت دانش آموختگان مدرسه ی فرزانگان1 تهران

طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۴۷ ب.ظ

خلاصه‌ی جلسه‌ی خرداد ماه

بسم الله...


تفاوت انسان و حیوان درچیست؟

در بینش ها و گرایش هاست( با توجه به کتاب انسان و ایمان شهید مطهری)

چرا آقای مطهری نگفتند تفاوت انسان و حیوان در عقل است؟

یک مثال می زنیم: ما نتانیاهو را انسان می دانیم یا نه؟ او عقل دارد به معنای مصطلحی که ما از عقل برداشت می کنیم. فکر می کند، از خیلی از آدم های دیگر بهتر برنامه ریزی می کند و حتی به نتیجه می رسد؛ اما ما می گوییم بینش ها و گرایش هایش انسانی نیست پس انسان نیست.


وهم:

فرض کنید که می خواهید کاری را انجام دهید. فرآیند تصمیم گیری شما راجع به آن کار چگونه است؟ مثلا می خواهیم یک کیف بخریم. تصوری از آنچه که می خواهیم در ذهنمان ایجاد می کنیم. از این تصور یک چیز کلی در ذهنمان است بعد می رویم مغازه، ده تا را انتخاب می کنیم و در نهایت از بین آنها یکی را انتخاب می کنیم. این که از بین آنها یکی را انتخاب می کنیم کار وهم است.

کار وهم انتخاب های جزئی ماست. یعنی از بین یک مجموعه ای یکی را انتخاب می کنیم. ما با وهم مان بینش و گرایش پیدا می کنیم.

وهم سلطان قوای ظاهره و باطنه ی نفس است"*

یعنی اگر ما بخواهیم کاری انجام دهیم در نهایت این وهم ماست که تصمیم گیری می کند.

"...پس اگر وهم در آنها حکومت نمود به تصرف خود یا شیطان{هوای نفس یا شیطان خارجی} این قوا جنود شیطانی گردد و مملکت تحت تصرف جنود شیطان گردد و لشکر رحمان و جنود عقل مضمحل گردد."*

و اگر وهم تحت تصرف عقل و شرع در آنها تصرف نماید، مملکت رحمانی و عقلانی شود و جنود شیطان از آن رخت بربندد."*

وقتی که ما بینش ها و گرایش های عقلانی داشته باشیم یک انسان هستیم وگرنه حیوانیم یا پست تر از آن.


ما نسبت به رابطه ی خودمان و خدا، جهان بینی ملموسی نداریم. اگر بخواهیم آن را لمس کنیم(قابل لمس از لحاظ عقلی و در مرتبه ی بالاتر شهودی است) یکی از راه هایش اصلاح جهان بینی علمی و عملی است. اگر ما متوجه شویم که نسبتمان با خدا مثل نسبت تصویر آینه است به ما، در واقع وقتی به موجوداتی که در این عالم هستند نگاه می کنیم به ظهورات خدا نگاه می کنیم. جهان بینی عملی هم می شود عبادت از روی این جهان بینی. حرکت رو به خدا یک حرکت زیگزاگی است؛یک قدم که در جهان بینی علمی بالا می رویم یک قدم هم در جهان بینی عملی رشد می کنیم.


اگر انسان می خواهد که یک انسان الهی شود، یعنی انسان عقلانی و شرعی شود اولین قدم شروع کردن از ظاهر است؛ یعنی ما باید ظاهرمان یک ظاهر عقلانی و شرعی باشد. که نماد تمام نمای این عقل و شرع، پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) است. اگر ما بخواهیم یک انسان عقلی و شرعی واقعی شویم، باید ظاهرمان را به ظاهر ایشان نزدیک کنیم.



*چهل حدیث امام خمینی (ره)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۹
عقیله عشق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی