هیئت عقیله عشق (س)

هیئت دانش آموختگان مدرسه ی فرزانگان1 تهران

هیئت عقیله عشق (س)

هیئت دانش آموختگان مدرسه ی فرزانگان1 تهران

طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۵۲ ق.ظ

خلاصه جلسه شهریور ماه

بسم الله..


ما دو جور دین داری میکنیم یک جور دین داری که خیلی هم مرسوم است این است که یک واجباتی را انجام می دهیم و یک محرماتی را انجام نمیدهیم این جور دین داری از تویش دروغ نگفتن و غیبت نکردن در می آید ، یک مدل دین داری هم این است که من دنبال رفتار اخلاقی نیستم دنبال کار اخلاقی م . کار اخلاقی یعنی من یک کاری با دلم بکنم که دلم اصلا هوس کار بد نکند.یک کاری با دلم بکنم که دلم هوس کار خوب بکند. وقتی من چنین آدمی شدم دیگر مهم نیست که هی دنبال این باشم که کار خوب بکنم ، چون اگر موقعیتش پیش بیاید حتما کار خوب میکنم .

 

کار تربیتی در قرآن مدل های مختلف دارد:

مدل اول – خدا با مقدراتش، با بلا، با راحتی ، انسان ها را رشد می دهد.

مدل دوم – واجبات و محرمات و مثل نماز که انسان را از فحشا و منکر باز میدارد.

مدل سوم – نشست و برخاست با اولیای خدا.

مدل چهارم – تزکیه، در این مدل تربیتی خدا میگوید خودت روی خودت کار کن، تزکیه یعنی من با روح خودم کاری کنم که دیگر هوس گناه نکنم. خدا از ما فقط انجام یک سری احکام را نمی خواهد ، پشت این احکام از ما "آدم" شدن میخواهد. خدا از ما تغییر میخواهد، تبدیل میخواهد... اگر میخواهیم انسان باشیم باید در خودمان تغییر ایجاد کنیم باید مبارزه کنیم. یک قلوه سنگ چه طور صاف و صیقلی می شود؟ انقدر سرش به این سنگ و آن سنگ میخورد تا قشنگ و زیبا می شود .خدا میگوید من نمیخواهم تو این طوری قشنگ بشوی.حوادث بزند توی سرت تا آدم بشوی ؛ خدا میگوید خودت مثل یک مجسمه ساز این سنگ را بگیر ، بگو این کم ست این زیاد ست بتونه بردار و روی عیب هایت کار کن.


چرا بعضی از آدم ها با این که کار خوب میکنند باز بدند؟ چون هوی و هوس خودشان را به خدا و پیغمبر میبندند؛ لبخند میزنند تا کارشان راه بیفتد، بعد میگویند خدا گفته لبخند بزنید. خدا میگوید من از تو لبخند نمیخواهم ، من پشت این لبخند از تو آدم میخواهم. پشت این نوع دین داری هیچ خودسازی ای صورت نگرفته ست.


ما نیامده ایم در این دنیا یک سری کار های خوب بکنیم یا یک سری کار های بد را ترک کنیم، ما آمده ایم در این دنیا با خودمان مبارزه کنیم و رشد ما ، صعود ما ، گسترش روح ما به مبارزه ی با بدی هایست که اصلا خدا عمدا در وجود ما یا پیش پای ما گذاشته که ما با آن ها مبارزه کنیم .


یکی از خاصیت های تزکیه و تقوا نزدیک شدن به خداست تقوا دست ما را میگذارد در دست خدا، تقرب به خدا عقل آدم را زیاد میکند . عقل که زیاد بشود انسان دنیا را کوچک می بیند دنیا وقتی کوچک شد همه چیز راحت می شود . کوچک شدن دنیا یعنی همه چیز را از بالا دیدن . یعنی در بی نهایت اندیشیدن.

 


+ عکس، هدیه ی اهدایی هیئت


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۰۷
عقیله عشق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی